Wednesday, December 7, 2011

How to: make a granny square


























Zoals beloofd hierbij een tutorial van hoe je een klassieke granny square maakt. Je kunt dit patroon gebruiken om bijvoorbeeld een deken zoals hierboven te maken. Ik haakte de squares hierboven met Phildar Phil Coton 3 en een haaknaald 3mm. Als iets niet duidelijk is, laat het me weten!

As promised here a tutorial about how to make a classic granny square. You can use this pattern to make the blanket on the picture above for example. I made the squares on the photo with Phildar Phil Coton 3 and a crochet hook size 3mm. If something isn't clear, please let me know!

1. Haak 6 lossen. (zie foto 1)
2. Sluit de ring met een halve vaste. (zie foto 2 en 3)
3. Haak 3 lossen. Deze 3 tellen als het eerste stokje.
4. Haak nog twee stokjes in de ring. (zie foto 4)
5. 3 losse, 3 stokjes in de ring, 3 losse, 3 stokjes in de ring, 3 losse, 3 stokjes in de ring.
6. 2 losse, maak een halve vaste in de bovenste van de 3 losse die je haakte bij 3.
7. 3 losse. Haak nu 2 stokjes in de opening (hoek) eronder.
8. Haak 1 losse.
9. In de volgende hoek: 3 stokjes, 3 losse, 3 stokjes. Blijf dit herhalen totdat je rond bent en herhaal rij 6.
10. Nu ga je van kleur wisselen. Doe dat voordat je de laatste 3 lossen in de hoek haakt op de manier zoals te zien is op foto 5, 6 en 7. Leg uiteindelijk een knoop met de uiteinden van de oude en de nieuwe draad (foto 8).
11. Ga dan weer op dezelfde manier verder vanaf rij 7. (foto 9)
Opmerking: je kunt zo lang als je wilt doorgaan met het toevoegen van rijen en het groter maken van je granny square. Denk erom dat je tussen elke cluster van 3 stokjes in de hoeken altijd 3 lossen haakt en tussen alle overige clusters 1 losse haakt.

1. Chain 6. (see picture 1)
2. Close the ring with a slip stitch. (see pictures 2 and 3)
3. Chain 3. They count as the first double crochet (DC).
4. Crochet 2 more DC in the ring. (see picture 4)
5. Chain 3, 3DC in the ring, chain 3, 3 DC in the ring, chain 3, 3DC in the ring. 
6. Chain 2, make a slip stitch in the 3rd chain of row 3.
7. Chain 3, 2DC in the opening (corner) underneath.
8. Chain 1.
9. In the next corner: 3DC, chain 3, 3DC. Keep repeating this until you're at the beginning again. Then repeat row 6.
10. Now you're going to change colour. Do this before you make the last chain-3 in the corner. See pictures 5, 6 and 7 if you want to know how to change colour. Tie a knot with the ends of the old and the new yarn. (picture 8).
11.Keep going like you did in row 7. (picture 9)
Note: you can keep adding rows and make your granny square as big as you want. Just remember that you allways do 3 chain stitches between the 3DC-clusters in the corners and 1-chain between the 3DC-clusters that are not in a corner.



Picture 1.


Picture 2.


Picture 3.


Picture 4.


Picture 5.


Picture 6.


Picture 7. 


Picture 8.


Picture 9.


Picture 10.

31 comments:

  1. wat een leuk patroontje van de granny squareen leuk dat er een tutorial bij zit .
    hartelijk bedankt hier voor

    groetjes Geertje

    ReplyDelete
  2. Dit is tof, normaal doe ik de granny square met 2 stokjes, maar idd dat is wat losjes, deze is strakker, en daardoor mooier, ga ik zeker proberen. Bedankt!

    ReplyDelete
  3. Leuk hoor die granny squares, ik zal ze toch ooit ook eens moeten proberen.

    ReplyDelete
  4. Ben niet zo'n haakster, maar met deze uitleg durf ik wel een poging wagen. Komen eindelijk alle restjes eens op.

    ReplyDelete
  5. Please come share this at:
    www.ladybugswithzoi.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Wat leuk ge Grannydeke.Ik heb de zelften Kleurtjes gebruikt.
    Maar moet ze nog af maken.

    groetjes Conny

    ReplyDelete
  7. ik heb de mijne deze week afgemaakt. hij staat op mn blog. echt zo blij mee!

    ReplyDelete
  8. Nice! Hier ben ik ruim een jaar geleden door begonnen met het haken. Die deken is nog steeds niet af, zo verleidelijk al die andere leuke projectjes! Fijn weekend

    ReplyDelete
  9. What a great step-by-step.

    Thank-you so much for adding your creativity to our Pin'Inspiration Party this week.

    Happy follower and would love if you popped by and grabbed a button.

    ReplyDelete
  10. I'll be featuring your project today!
    Thank you so much for sharing!

    ReplyDelete
  11. The best tutorial I have seen for making these squares! I used to do them so many years ago, then forgot how, and have been looking for a 'how-to' for months. Thank you so much!

    ReplyDelete
  12. Very beautiful!!! I love your work. Do start linking it up at http://www.finecraftguild.com/new-year-new-linky-party/

    ReplyDelete
  13. Ik ben volop bezig, wat reuze handig dit!
    Duidelijk omschreven en zo fijn, de foto's erbij..
    Heb er nu zo'n 77 gehaakt, moet nog even verder haken voor een dekentje, maar helemaal niet erg, vind het heerlijk om te doen, inderdaad zeer verslavend ^_^

    Dank u, dank u!

    Liefs!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Suus, ik ben benieuwd naar het resultaat! Stuur je een foto als je klaar bent? Dat zou ik heel leuk vinden.

      Groetjes, Annemarie

      Delete
  14. Dag Annemarie,
    Weet je nog hoeveel garen en van iedere kleur voor deze prachtige deken hebt gebruikt (en wat dan de uiteindelijke afmetingen zijn geworden)?
    Ik heb anders geen flauw idee hoeveel ik moet kopen....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Annemieke, ik heb eerlijk gezegd geen idee meer... ik denk dat je van elke kleur (rood/fuchsia/roze twee bollen nodig hebt en van de witte een stuk of tien. Het is een gokje hoor! Hopelijk heb je er wat aan. Groetjes, Annemarie

      Delete
    2. Kon eerlijk gezegd niet wachten op je antwoord, had zo'n zin om te beginnen! Maar ik zie nu dat ik in ieder geval genoeg garen gekocht heb :)

      Delete
  15. Ha Annemarie,

    Wat een prachtige deken!
    Ik was van plan om zelf iets te bedenken / samen te stellen uit alles wat ik mooi vond, maar deze is zooo mooi, die ga ik na maken!
    Mag ik jouw foto, als aanmoediging voor mezelf, op mijn facebook pagina zetten?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi! Natuurlijk mag je een foto op je Facebook zetten. Geen probleem.
      Groetjes, Annemarie

      Delete
  16. Hoi Annemarie

    Wat een fantastisch plaid!! Ik wil hem heel graag namaken kun je me vertellen welke kleuren je hebt gebruikt? En hoe jouw zijkanten eruit zien? Super bedankt!!!

    Groetjes Inge Molenaar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Inge, dankjewel voor het compliment! Ik heb voor deze deken de volgende kleuren van Drops Paris gebruikt:
      - rood
      - paars
      - lichtroze
      - hardroze
      - wit.
      De rand is rondom rood gehaakt, gewoon met een granny square steek. Dat wil zeggen: telkens 3 stokjes in een opening en tussen de 3 stokjes 1 losse.
      Succes!
      Groetjes, Annemarie

      Delete
    2. Hoi Annemarie,

      Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben al lekker begonnen en heb al 8 vierkantjes gemaakt! Wat een heerlijk werkje is het om te doen!
      Hoeveel vierkantjes heb je ongeveer gemaakt?

      Groetjes, Inge

      Delete
  17. I made it! Thank U so much :*

    ReplyDelete
  18. Hallo,

    Ik heb al aardig wat vierkantjes af, maar hoe zet ik ze zo mooi aan elkaar?
    Volgens mij gebruik je daar stokjes voor, of zie ik dat niet goed? Maar hoe houd je dan de vierkanten recht boven elkaar?
    Alvast bedankt voor je antwoord!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Ik heb rondom alleen vasten gehaakt. Je haakt dus bovenin elk stokje een vaste, in elke opening een vaste en in de hoeken haak je telkens een vaste, 2 lossen, een vaste. Uiteindelijk kun je de vierkantjes dan aan elkaar haken door de vasten aan elkaar te haken. In de hoeken doe je dan weer een vaste, 2 lossen, een vaste. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent!
      Groetjes, Annemarie

      Delete
    2. Dank je voor je antwoord!
      Als ik het goed begrijp, heb je dus twee witte toeren, dan de gekleurde toer dan weer een toer witte stokjes en daarna nog een toer witte vasten die je dan ook weer met vasten aan een ander vierkantje vasthaakt. Doe je dat vasthaken dan door twee vierkanten met de 'verkeerde' kanten op elkaar te leggen en dan in beide vasten tegelijk in te steken?

      Delete
    3. Ik leg inderdaad de squares met de verkeerde kanten op elkaar, maar ik haak dan alleen door een lus van de steek, dus niet door allebei. Een uitleg vind je hier: http://annemarieshaakblog.blogspot.nl/2013/04/how-to-sew-granny-squares.html

      Delete
  19. Dag Annemarie,

    Bedankt voor dit mooie patroon en de duidelijke uitleg. Ik ben met veel plezier bezig aan mijn eerste gehaakte deken, dankzij jou. Super!

    Groetjes, Lenny

    ReplyDelete
  20. Hallo Annemarie,

    Ik heb het patroon opgeschreven en wil deze graag proberen als beginnende haker. Heb nog veel restanten dus zal een deken worden met veel kleuren.Bedankt voor het delen!! :-)

    ReplyDelete
  21. Dit is mijn 1e officiële haakwerk geworden. Ik heb er een kussen van granny's gemaakt en hem op mijn blog staan (jufleej.blogspot.nl)

    ReplyDelete